Friday, November 19, 2010

kejayaan itu adalh luas n subjektif~~

salam..
ape yg nk dicoretkan mlm ni yea..
tetiba plak teringt pasal seseorg...
hahaha..lawak la..
manusia kan mmng slalu xberpuas ati bila tgk kejayaan org lain..
mcm2 daa..

kejayaan.....impian..
bg aku itu sngt subjektif...
luas maksudnya...n bnyak pndngn terhadp 2 perkataan tu...

bak kate iklan lam tv tu
kejayaan adalah milik setiap insan..hik3

pade pndapt aku..
kejayaan ni berlainan bg setaip org,,

ade org tu..
berjaya bg mereka bila ade kereta besar..umah besar..gaji besar

ade sesetengh org lain plak ..
berjayanya mereka bila..
cukup makn pakai..ade ape yg org ade..
asalkan dorg teng dgn ape yg dorg ade..
itu sudah dpnggil kejayaan bg dorg..

n kejayaan bg sesetengh org plak..
adalah berjaya didunia n dakhirat,,

bg aku..???
biarlah rahsia..

tp adelah hamba Allah ni..
memprovoke aku..
ape kelas katenya ..
xbis blaja lg dah nk kawen..
capai gak impian dulu...
baru lah kawen..

aku nk tergelak dgr ayat yg serupa org xskolah tu..
ape salahnya kawen??
kenapa???
kawen ni mnghalang manusia dr mncapai kejayaan ke?
ramai je yg kawen berjaye,,bahagia..tenang..aman.
n bg aku ramai yg tolak kawen n sanggup berkapel berpuluh tahun
semata2 nk capai impian nk berkerjaya,berkereta..berenjoy zamn muda
berjayakah mereka???dlm keadaan itu??

aku xkate itu xberjaye..
tp kalu lah alaasn kawen mnghalang manusia mncapai impian..
yg tu aku xsetuju..

bagaimane plak bg mereka yg mmpunyai impian tuk berkahwen je..
mestilah bg mereka dpt berkahwen adalh kejayaan kan..

dan aku pelik...
dikate aku ni gaduh2 nk kawen xpk soal mase depan..
adoii la..kenape??org yg kawen xde masse depan ke???
kolot2..
beginilah pikiran org yg suka berkapel..tp xmau kawen!!!
last2 skrg ni dorg jgk yg cbuk nk tungla..nk kawen jgk la..
hahaha
apakah itu???
tu la kan..manusia..
apelah salahnya..kalau suka kawen cakp jela..
jgn la nk ngutuk2 org...
bgusla tu kalu ade perncngn..tp jgnlah mmerli2 org...
(tetiba aku emo)hahah

kekadang kita ni kalo berada dkepompong org yg suka berfikiran -tv
..jiwa kita pom xteng..
org2 camnila yg penuh aura2 -tv..
yg slalu mngkritik a.k.a mengutuk..
paadahl dorg pom suka sesuatu benda tu..
tp kalu org lain yg dpt sesuatu itu dahulu dr die..
mulalah die mngkritik bgaikn org yg xpegi "mengaji"

aku kalo org cam ni..senyum jela...
dah nk wat cam ne..ckp bnyak kan gduh plak..
masing2 da besr..pk la sendr...

aku boleh bezakn org yg berfikiran +tive dgn org cam gn..
ramai rakan2 aku yg memberi sokongn..
galakn....nasihat..
inilah baru dpnggil sahabat n teman...
bukn menjatuhkan sesama sendr..

dan alhamdulillah...
tuhan kurniakan aku teman n org sekeliling yg amt berfikiran husnu zhan ..
aku berasa aman...tenang...
hidup penuh semngt bila dkelilingi org yg slalu mmberi kate2 semngt..

dan Allah jauhkan aku dr org2 yg berpkrn -tv
ya..ternyata dijauhkan dr org2 sebegitu...
betulla ape yg org tua katakn..
rakan..teman itu pentg..
sangt pentg tuk kita membina jati dr...
"berkawn dgn tukang besi..
terperciklah sisa besi pada kita....
berkawn dg pnjual minyak wangi..
maka wangilah bdn kita..."

Moga Allah berkati sahabat2 ku..teman2ku...family ku..
Allah telah temukan aku dgn korg ...
sngt bermakna tuk aku mmbina dr,,
mmatangkan jiwa,
minda dan rohaniku..
TERIMA KASIH KALIAN..
HANYA ALLAH YG DPT MEMBLS BUDI KALIAN..
SAYANG KORANG.




1 comment:

  1. Isu kahwin tak sepatutnya di jadikan ukuran utk seseorg mcapai kejayaan.As long, as they can manage it, everthing is fine!!!

    ReplyDelete