Sunday, January 2, 2011

deTik2 HaMpIr...


Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum....
seperti biasa pembuka bicara..
dah lame xjenguk blog aku ni...
nk kate bz xpom...
tp sejak2 akhir2 ni..
aku bnyak simpan je ape yg berlaku dsekelilingku..
kadg2 sesetngh perkare we must keep in mind je...
benda tu akn berlalu sei
ring dgn waktu..

okesss..
xsilap aku last blog yg aku tuls last month pasl mistik2 kan..
dis time mls da nk cakp hal2 mistik..
nk cita sal perasaan aku plak..
aku yg dah mcm pungguk rindukan bulan..
menunggu saat2 bahgia lam hidup..
maybe bg org len hal ni no 2 kot..
tp bg aku ni adelah impian no 1 selain dapt
keredhaan dr Allah..

apetu????..
xkan xtaau....kat fb pom ade je..
aku nak kawen la..
poyo x....
xpe..bangge pe nk kawen..
org zamn skrg kalu nk kawen nk nyorok2 xnk bgtau org len diri dah berpunya..
kalo berkapel seme nk dedah ...
seme nk bgtau org...
p/s~~aku pom gt gak..kui3..

btway..yg aku nk cite ni bkn soal kahwen pom..
tp pasal perkare sebelum kawen ni..

aku dah mula cibuk sebaik saje mngikat pertungn dgn lelaki idaman aku..
lepas je bertung..kepala aku ni mcm2 duk koyal sal kawen..
sehinggalah bulan2 terakhir
ni...
makin bz...
ape xnya...dr A-Z. plan seme buat sndr..
adik bradik as penasihat..
aku pom xnk nyusahkn dorg..
xpela..atleast benda ni ley trained aku..
tuk2 mjlis akn dtg..makcu ley jd wedding planner tuk ank2 buah t..

perkara yg pertama aku stat buat...
cari baju..pelamin ..ftgrpher seme..
yg ni aku da kena
brain wash ngn akk aku..
jgn mmbazir n jgn pakai baju ketat katenya time kenduri t..
ok aku akui..aku ni secular ckit bab2 pakaian..
tp ade benar kate akak aku tu..
sebaik saje akad nikah..dosa aku sekecil mane pom suami yg tggung..
aku try cari baju yg sopan..n xnipis..
sbb skrg bnyaknya baju yg nipis2...

pastu..aku cari "tukang mekup"
punyalah pening nk cari...
mahal YARABB...sbb tu aku mik kptsan tuk blaja mekup sndr..
aku xnk mekup kalo mahal2 gt..
ade plak kawn2 yg ckp..skali seumur hidup...buatla kelainan ckit..
tp aku xmo lain...kalo mekup nk still nmpak muka aku..
ramai yg mekup skrg da xnmpak muka sndr..xbestla..
kalo huduh..huduh lah rozilayati..
kalo comel..rozilayati la yg comel..
tuhan da bg kelebihan..
aku bgge je dgn ape yg aku ade..
cari..cari.. punyelaa mcariii.
adelah satu kdai ni offer harge student..
bgus jagk kawen time student ni..
tp aku masih deal lg ngn akk tu..
harga die pom aku mampu...

yg paling tragis bila cari tempat catering..
ayyk..mahal..900
ratus org mkn rm 9000
makn sahaja..
yg ni buat aku pening..kalo bley aku xnk guna satu sem pom duit family aku..
tp aritu akak aku dah marah..katenya aku ni seme hal nk buat sorg2..
memng aku xmampu..
sering kali aku menangis...sedey..pk kan hal ni..
aku mmng xmampu..tp aku xnk nyusahkan dorg..
aku yg mik kputusan tuk tamatkan zamn bujang aku ni awl dr yg djgka..
so ..aku cuma harapkan nasihat dr dorg...
bab2 len aku xkisah...

betullah kate org..
hidup ni sering bergantungn antara satu same lain..
walaupom nk berdikari..tp kita still lg perlu org dsklling kita..
hal ni bnyak ngajo aku..
kdg2 akak2 aku marah aku..
seme hal nk wat sorg..
tp dorg paham aku...
dorg tahu adik bongsu dorg ni..
atlast cari dorg jgak..kui3
kalu masng2 paham..xpela..
and atlast aku ade la jumpa pakcik tukang mask ni..
akak ipar aku yg rekemen..
pakcik ni xkira harga kepala..
die kira harga gantang..so dpt la murah..

mesti korg pelik kan nape aku prefer catering je..nape x "bakwash"
camni..dulu mase akak2 aku nikah..tukng masak kt kg still muda..
chat..gaagah..perkasa..hahah
skrg seme dah tua..so xde dah generasi yg teror mask ni..hik2
bukan mcm tu sbnarnya,,,kalo ctering ni seng...dapur pom xkotor..
cuma nk duit lebeh la cikit..

aku ni pk sangt sal bajet ni bukan ape..
org pantai timur kawen xdpt duit hantaran b4 majlis..
so majlis nya..duit sendr laa..
cam aku org xde mak ayah n belum kerja ni..
terpaksa la saving dr awl..
nasb baik kesedaran saving tu dah ade 4 tahun lepas..
kalo x..xkawen lagi la jawabnya..

selain dr tu..adik bradik pun support sedikit sebnyak...
lepas je da jumpa catering yg murah n berpatutan..murah la sngt..huhuh
aku sedikit lege la..
coz lam bajet2 tu catering yg paling tough..hihih

then dtgla dugaan yg xdsangka..
baju yg aku nk pakai mase knduri xde..
.kad jmputan aku terkandas d Bangkok..
lawak x...
mase tu aku ni ngis sampai bgkak2 mate..
padahal itu perkara kecik punya..
xde carilah yg lain kan..
tp gtla..first decision tu dah bnyk wat aku koyal..
seme tu xde, so aku la yg frust mnonggeng..
tp xpe..ade hikmah...
start dr kejadian itu..
aku mula berfikir...
xsemestinya ape yg kita nk itu adelah yg terbaik tuk kita..
dan slepas tu..aku ambik je mane yg ade..
sb aku fikir..kdg2 sifat kita yg demanding lebey2 ni..
akn buat kita sndr kecewa...

aku teringt kate2 tung aku..
meriahnya majlis bukan pade baju..pelamin..tu seme..
kalo meriah tanpa keberkatan dr Nya xguna jgak..
bila keberkatan tu ade..kat ctu la ade meriah..
tp meriah dr segi lain..bukan dr meriah semeriahnya..
dsaat itu..aku tunduk malu..
dgn diri aku..
masakn die xblajar tggi ley berfkiran bgt..sedngkan aku..
aku malu sngt..nmpak sngt aku nk cam xpk..huhuhu
tp xpela..nasib baik ade die bg buah fkran..


dan skarg..hp aku ni makin "hot"
jadi wanted..
gembiranya bila kakak2 kol..
tanya progress..
n dorg pom dah on progress dorg punya job..
dorg nmpak sngt xcited ngn majlis aku t..
xde ape yg mnggembirkakn aku selain mengembirakan hati family aku..

yg paling syok..aku blik kg last week..
stat la keje pembersihan rumah usang ku..
maklumlah umah kg yg buruk..bnyak yg nk kena bersih..


nasib baik ade hero ...
ni la pic ank sdare aku yg sulong..mmng geng r dgn bakal ayh su

ank sedare aku yg sulong..
time cuti sek..dr duk saje2 baik tlong makcu..
mmng sngt boleh harap..
dgn umornya yg baru 9 tahun..
die tolong transferkan katil bujang ku..
pasang katil yg baru..
terkilan aku tgk ..
baru aku tau ank sedare aku ni..
ade skill...pandai pecat memecat n cantum balik..
katil pulak tu..bkn katik kecik..
2 bijik katil die wat sorg...
(baru nk puji ank sedare..kui3)
huh..ringn kerja aku..
ank sedare yg pmpuan plak..dtugaskan menyapu...hik3..
n ptg tu aku blaje dorg mkn aiskrim ..satu papn roti habis..
seronok betol tgk glagat dorg..
tp aku tau dorg sngt ikhlas tolg..
mane x..kan makcu ksayangn dorg nk kawenn.
xsabo2 dorg mnghitung ari..same palk cam bakal ayah su dorg..

n then mulai dr ari ni..
aku bz mnglistkan ape lg yg tggl..
2 mnggu dr skrg aku kena lg blik ke kg..
tuk sesi bermadah..bukan aku yg pegi..kakak aku la kan..
harapan aku..Allah lindungi aku dr sebarang bencana..
nk blik kg pom kena naik bas..
aku perlu berhati2..
jage kslamatn n ksihatan..
n si tung plak makin bz dgn keje..
sampai ms pom xterbals..
kesiannya..demi kbahagiaan aku jgak..
insyaALLAH.. kami akn dimurhkan rezki..
Allah akn tunai janji Nya..
akn dberi rezki kpade makhluknya yg mndrkan masjid..
wassalam....





No comments:

Post a Comment